Nordic Fun World

Nordic Fun WorldNordic Fun WorldNordic Fun World
Hjem
Aktiviteter
  • Lekevegg
  • Hinderbaner (Ninja-kurs)
  • Gamifier
  • Klatrebaner
  • Grottebaner
  • Lekeapparater for småbarn
  • Trampolinesonen
  • Kjempesklie
  • Seniortreningsplass
  • Bursdagsfeiringer
  • STEAM
Om oss
  • Nordic Fun World
  • Funtopia®
  • Kontakt
Registrering
Priser
English

Nordic Fun World

Nordic Fun WorldNordic Fun WorldNordic Fun World
Hjem
Aktiviteter
  • Lekevegg
  • Hinderbaner (Ninja-kurs)
  • Gamifier
  • Klatrebaner
  • Grottebaner
  • Lekeapparater for småbarn
  • Trampolinesonen
  • Kjempesklie
  • Seniortreningsplass
  • Bursdagsfeiringer
  • STEAM
Om oss
  • Nordic Fun World
  • Funtopia®
  • Kontakt
Registrering
Priser
English
Mer
  • Hjem
  • Aktiviteter
    • Lekevegg
    • Hinderbaner (Ninja-kurs)
    • Gamifier
    • Klatrebaner
    • Grottebaner
    • Lekeapparater for småbarn
    • Trampolinesonen
    • Kjempesklie
    • Seniortreningsplass
    • Bursdagsfeiringer
    • STEAM
  • Om oss
    • Nordic Fun World
    • Funtopia®
    • Kontakt
  • Registrering
  • Priser
  • English
  • Hjem
  • Aktiviteter
    • Lekevegg
    • Hinderbaner (Ninja-kurs)
    • Gamifier
    • Klatrebaner
    • Grottebaner
    • Lekeapparater for småbarn
    • Trampolinesonen
    • Kjempesklie
    • Seniortreningsplass
    • Bursdagsfeiringer
    • STEAM
  • Om oss
    • Nordic Fun World
    • Funtopia®
    • Kontakt
  • Registrering
  • Priser
  • English

STEAM

Hva er STEAM?

STEAM er en forkortelse som på engelsk står for Vitenskap, Teknologi, Ingeniørvitenskap, Kunst og Matte. Dette er fagene fremtidens arbeidsliv i stor grad vil basere seg på. STEAM-programmet bygger på 6-ukers semestre med samling to ganger i uken. Samlingene er delt i to, hvor halvparten er teori og halvparten praksis. Barna deles inn i små grupper, som gjør det enklere for dem å konsentrere seg, og å kommunisere med instruktørene og hverandre. 

Hvorfor STEAM?

Vi mener at den viktigste ingrediensen i et sunt og lykkelig liv er å holde seg aktiv, både fysisk og mentalt. De har derfor designet et STEAM-program som stimulerer hjernen og musklene på samme tid. Programmet kombinerer mange forskjellige attraksjoner, og lar barna få eksperimentere med det de har lært gjennom lek og moro. I STEAM-undervisningen tas underholdningen med i beregningen. STEAM-programmet er en fantastisk måte å trives og utvikle seg på for barna dine.  

STEAM aktiviteter

Balansekunst

Balansekunst

Balansekunst

Har du noensinne lurt på hvorfor det er vanskeligere å gå med en ryggsekk på hodet enn på ryggen? Hvorfor er noen kopper vanskelige å velte, mens andre ser ut til å falle over ende hele tiden? Hvordan holder en linedanser balansen? I denne økten skal vi utforske massesentrum og gravitasjonssentrum. 

Trapesenergi

Balansekunst

Balansekunst

I denne økten skal vi finne ut hvor mye vi vet om energi i bevegelse, ved å utforske sirkus Vitenskap, pendler og trapesenergi. 

Hang time

Balansekunst

Aerodynamiske krefter

Alle vet at det som stiger opp må falle ned. Noen idrettsutøvere, som Michael Jordan, trosser tyngdekraften med en utrolig «hang time». I denne økten skal vi finne ut hvordan det går an å trosse tyngdekraften!      


Aerodynamiske krefter

Klatring og krefter, en styrkeprøve

Aerodynamiske krefter

     i denne økten skal vi undersøke kreftene som holder   glidefly, vanlige fly og til og med frisbeer i lufta. Så skal vi bruke det vi har lært til å   sende av gårde en «hoop glider» – et papirfly med «ringvinger»

Kodesøket

Klatring og krefter, en styrkeprøve

Klatring og krefter, en styrkeprøve

 Her skal vi kode, dekode, sende, motta og lagre meldinger i et redningsaksjonsscenario, ved hjelp av et kodeark og en lommelykt for å kode søket. 

Klatring og krefter, en styrkeprøve

Klatring og krefter, en styrkeprøve

Klatring og krefter, en styrkeprøve

  Klatring er en styrkeprøve mellom kreftene tyngdekraft og friksjon. Du har sikkert lagt merke til at en klatrer kan bruke kreftene til å klatre opp en vegg, men de blir fort slitne av dette. I denne økten skal vi snakke om hvordan vi kan utnytte kreftene so ligger i friksjon, tyngdekraft og friksjonsgir. 

Utrolig, men sant

Utrolig, men sant

Utrolig, men sant

  I denne økten skal vi utforske kjemiske reaksjoner og hva disse kan føre til, ved hjelp av vanlige ingredienser som du finner på kjøkkenet. Utrolig, men sant! 

Raketter

Utrolig, men sant

Utrolig, men sant

  I denne økten skal vi utforske raketter og kreftene som driver dem ut i rommet, med to aktiviteter som involverer rakettmodeller. Vi skal også kikke litt på spennende rakettprosjekter. 

Temapark

Utrolig, men sant

Seismisk rystelse

  I denne økten skal vi utforske energien og teknologien som ligger bak berg-og-dal-baner, og bruke det vi lærer til å teste en selvlaget bane. 

Seismisk rystelse

Rube Goldberg-maskin

Seismisk rystelse

  Jordskjelv! i denne økten skal vi utforske hvordan seismisk aktivitet og jordskjelv påvirker bygningsdesign. Vi skal bygge en tsunami-modell for å demonstrere opprinnelsen til og kreftene i disse enorme bølgene.  

Rube Goldberg-maskin

Rube Goldberg-maskin

Rube Goldberg-maskin

I denne konstruksjonsarbeid-utfordringen skal vi utforske enkle maskiner, kompoundmaskiner, energioverføring og Rube Goldberg-maskiner. 

STEAM-parkour

Rube Goldberg-maskin

Rube Goldberg-maskin

  I denne aktiviteten skal vi utforske STEAM og fysikken bak parkour-bevegelser. I parkour følger sprang, hopp, kollbøtter og løp fysikkens lover og Newtons bevegelseslover. 

Kodejakt

STEAM berg-og-dal-bane

Fantastiske hender

  Alle liker hemmelige koder. I denne økten skal vi prøve å være en STEM-detektiv og ta skrittet fullt ut når vi løser et mysterium ved hjelp av STEM. 

Fantastiske hender

STEAM berg-og-dal-bane

Fantastiske hender

  Hvordan fungerer hånden din når den beveger seg og utfører arbeid? Det er en fantastisk maskin! I denne økten skal vi lære å lage en robot-modell av hånden vår. 

STEAM berg-og-dal-bane

STEAM berg-og-dal-bane

STEAM berg-og-dal-bane

  I denne økten skal vi utforske energien og teknologien som ligger bak berg-og-dal-baner, og bruke det vi lærer til å teste en selvlaget bane. 

Last ned PDF

 Copyright © Nordic Fun World, Org No 924 563 168  - Med enerett.

  • Nordic Fun World
  • Funtopia®
  • Kontakt
  • Registrering
  • Priser
  • English